مطالب مفید

۱۳ فایده غواصی برای سلامتی

فواید غواصی

غواصی فقط یک تفریح هیجان انگیز برای لذت بردن از دریا نیست بلکه برای بدن و ذهن ما نیز می تواند مفید باشد. به عنوان یک غواص شما می توانید فارغ از سن، سایز و توانایی غواصی از مزیت هایی که دریا برای سلامتی ما دارد، بهره مند شوید. در این مطلب قصد داریم به ۱۳ تا از این مزایا که غواصی می تواند برای ما داشته باشد اشاره کنیم.

۱. قرار گرفتن در معرض نور خورشید

ویتامین D برای سلامتی ما بسیار مهم است، اما مصرف آن از طریق غذا به مقدار کافی دشوار است. خوشبختانه، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به بدن ویتامین D می رساند که این ویتامین به نوبه خود جذب کلسیم در بدن را که برای سلامت استخوان‌ها ضروری است، تقویت می‌کند.در طول دوره غواصی به احتمال زیاد شما در معرض  نور خورشید قرار خواهید گرفت که این زیر آفتاب بودن به صورت منظم همراه با یک کرم ضد آفتاب خوب می تواند به ویتامین D  مورد نیاز شما را تامین کند.

۲. تنفس آگاهانه

همانطور که همه می‌دانیم، مهم‌ترین قانون غواصی این است که به صورت پیوسته باید تنفس کنید . یادگیری تنفس آگاهانه، کلید موفقیت در کنترل شناوری ، بهبود مصرف هوا و آرامش برای لذت بردن از غواصی است.

توجه به ریتم تنفس منجر به این می شود که احساساتتان پایدارتر و عملکرد سیستم عصبیتان بهتر شود. و همچنین تنفس عمیق می‌تواند باعث افزایش استقامت بدن، تقویت سیستم ایمنی و افزایش تمرکز نیز شود.

۳. مراقبه

بسیاری از افراد نمیتواند آرامش مدنظرشان را در مدیتیشن بدست بیاورند. اما غواصان همیشه این آرامش را به صورت خودکار زیر آب بدست میاورند. مراقبه میتواند موارد زیر را به همراه داشته باشد:

  1. کنترل اضطراب
  2. جلوگیری از کاهش حافظه در سنین بالا
  3. کاهش اعتیاد
  4. آرامش ذهن
  5. سلامت عاطفی
  6. خودآگاهی

شما ممکن است مراقبه را به صورت نشستن بی‌حرکت، در سکوت، و با چشمان بسته تصور کنید. در حالی که مراقبه یعنی تمرکز کردن بر روی یک چیز است که در غواصی این تمرکز به صورت ویژه بر روی تنفس و دریا است.

فواید غواصی

۴. تناسب اندام هوازی

شنا کردن در برابر جریان، ضربه زدن با پاها و حتی حمل تجهیزات غواصی، نیاز به تلاش کل بدن دارد و کالری می‌سوزاند.

غواصی یک ورزش آرامش‌بخش است، اما حرکت در زیر آب ضربان قلب شما را بالا می‌برد، عضلات را منقبض می‌کند و استقامت و قدرت را افزایش می‌دهد. در مقایسه با سایر ورزش ها، غواصی یک تمرین هوازی بسیار عالی است.

۵. افزایش قدرت

غواصی اسکوبا شاید اولین فعالیتی نباشد که هنگام فکر کردن به تمرینات قدرتی به ذهن بیاید. با این حال، اگر به همه کارهایی که قبل و بعد از غواصی انجام می‌دهید فکر کنید، مانند حمل کپسول‌ها یا شنا کردن روی سطح آب برای رسیدن به نقطه ورود، تعجب خواهید کرد که غواصی اسکوبا چقدر با گذشت زمان به ساخت قدرت عضلانی کمک می‌کند. حتی فین زدن دور یک مرجان‌ نیز عضلات پا و مرکز بدن شما را درگیر می‌کند و آن‌ها را قوی‌تر و خوش فرم‌تر می‌سازد.

۶. افزایش انعطاف‌پذیری

حرکاتی که هنگام غواصی انجام می‌دهیم با حرکاتی که معمولاً در باشگاه انجام می‌دهیم متفاوت است. ضربات آرام فین و درگیر کردن هسته بدن در طول غواصی، عضلات را کشیده و شکمی قوی‌تر می‌سازد. که می‌تواند منجر به تنش عضلانی و وضعیت بهتر بدن شود. علاوه بر این، یادگیری برای آرام کردن بدن و ذهن به طور همزمان، به عضلات اجازه می‌دهد تا احساس امنیت و آرامش کنند بنابراین انعطاف‌پذیری شما را افزایش می‌دهد.

۷. کاهش فشار خون

مشاهده موجودات زیر آب مانند دلفین‌ها، مانتاها و کوسه‌ها یا جریان قوی آب می‌تواند ضربان قلب را افزایش دهد، در کنار آن تجربه کلی غواصی معمولاً یک تجربه آرامش‌بخش است که می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. دمای پایین‌تر آب نیز می‌تواند به طور فیزیکی بدن و رگ‌های خونی را آرام کند، که منجر به کاهش ضربان قلب و فشار خون پایین‌تر می‌شود.

۸. خواب بهتر

پس از یک روز غواصی، معمولا یک خواب آرام‌تری خواهید داشت. برخی از غواصان تجربه رویاهایی واضح‌تر (زیر آب) را دارند. جریان آب، مناظر زیر آب، تنفس آگاهانه و تجربه کلی غواصی به طور مثبتی به وضعیت جسمی و عاطفی فرد کمک می‌کند. داشتن روحیه‌ای شادتر در پایان روز، به هر کسی کمک می‌کند تا راحت‌تر به خواب عمیق فرو رود.

۹. تعامل با عناصر دنیای بیرون

کاوش در محیطی جدید، حتی اگر دفترچه‌ی ثبت غواصی شما پر از تجربه‌های غواصی باشد، همیشه تجربه‌ای منحصر به فرد است. قرار گرفتن در معرض گرمای خورشید، مناظر زیر آبی رنگارنگ و پانوراما، و حیات دریایی شاداب، خلق و خویی شادتر و مسرت‌بخش‌تر را در شما برمی‌انگیزد.

تعداد زیادی از مطالعات نشان می‌دهند که تنها نزدیک بودن به آب اثرات درمانی دارد و مواد شیمیایی آرام‌بخشی در بدن ایجاد می‌کند. به این حالت “ذهن آبی” گفته می‌شود و قطعاً تنها در غواصی نیست. شما فقط باید در کنار آب باشید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. با این حال، غواصی به شما فرصتی برای دیجیتال دتاکس (پاکسازی دیجیتال) می‌دهد، به شما اجازه می‌دهد تا از هیاهوی زندگی روزمره جدا شوید و با طبیعت آبی تعامل داشته باشید.

فواید غواصی

۱۰. کمک به سیاره

وقتی غواصان در رویدادهایی مانند Dive Against Debris شرکت می‌کنند یا به سادگی هرگونه پلاستیک یا تورهایی که روی صخره‌ها پیدا می‌شود را جمع‌آوری می‌کنند، در حال پاک‌سازی اقیانوس و حفاظت از حیات دریایی هستند. حتی کوچکترین عمل نیز به سلامت اقیانوس کمک می‌کند. و این امر به نوبه خود بر سیستم آب، زنجیره غذایی، و سلامت کلی غذا و آبی که مصرف می‌شود تأثیر می‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهند که شرکت در فعالیت‌های حفاظت از محیط زیست واقعاً برای سلامتی و رفاه عمومی شما مفید است.

۱۱. افزایش سطح دوپامین و سروتونین

دوپامین و سروتونین که اغلب به عنوان “هورمون‌های شادی” شناخته می‌شوند، نقش‌های اصلی در سیستم‌های شادی و پاداش بدن شما ایفا می‌کنند. دوپامین، که یک ناقل عصبی است، به تنظیم سطح انگیزه شما کمک می‌کند. دستاوردهایی مانند کسب گواهینامه غواصی آب‌های آزاد، به افزایش سطح دوپامین کمک می‌کنند.

سروتونین با احساسات شادی مرتبط است، که احتمالاً در طول و پس از غواصی تجربه خواهید کرد! حفظ سطح سالم این هورمون‌های شادی به سلامت روانی و رفاه عمومی کمک می کند.

۱۲. ایجاد روابط اجتماعی

غواصی راهی عالی برای پیدا کردن دوستان جدیدی است که علاقه مشترک شما به دریا را دارند. شما می‌توانید به یک کلوب غواصی بپیوندید، در پاکسازی‌های زیر آب شرکت کنید و در مجمع‌های اجتماعی که مراکز غواصی اغلب میزبانی می‌کنند، شرکت کنید. این فعالیت‌ها نه تنها به شما کمک می‌کنند تا روابط جدیدی ایجاد کنید، بلکه فرصتی را برای به اشتراک گذاشتن علایق شما در غواصی با دیگران فراهم می‌کند، همچنین می توانید سایت‌های غواصی جدیدی را کشف کنید و از غواصان با تجربه‌تر یاد بگیرید.

۱۴. افزایش اعتماد به نفس

غواصی یک ورزش منحصر به فرد است که نیازمند سازگاری، حل مسئله و تمرکز است. غلبه بر ترس‌ها، برنامه‌ریزی برای یک غواصی موفق و یادگیری مهارت‌های جدید همه بخشی از این سفر هستند. شما یاد می‌گیرید که به خودتان اتکا کنید و هنگامی که در محیط زیر آب مسیریابی می‌کنید یا با شرایط غیرمنتظره روبرو می‌شوید به قضاوت خود اعتماد داشته باشید. و این امر باعث می‌شود احساس دستاورد کنید و عزت نفس شما را افزایش دهد.

دانستن اینکه مجموعه مهارت‌های لازم برای راحتی زیر آب و مدیریت هر شرایطی را دارید بسیار رضایت‌بخش است. و زمانی که این چالش‌ها را فتح می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که این موفقیت‌ها به سایر جنبه‌های زندگی شما نیز سرایت می‌کند.

منبع: سایت padi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *